tisdag 25 mars 2008

Vems fel blev det nu?

Jag känner ett obehag när jag hör nyheterna som upprepats i radio ch tv i ett dygn vid det här laget, om de senaste rönen beträffande klimatuppvärmningen.

Nu har man kommit på att svarta kolpartiklar, som bildas när fattiga människor i utvecklingsländerna lagar sin mat över öppen eld, påverkar klimatet så att det blir varmare.

Detta upprepades vid varenda nyhetsuppläsning i radion igår, hela dagen. Det gav intrycket att det här var en stor nyhet, för det brukar ju bara vara sådana som får så stort utrymme i nyhetsflödet.

Vad vill man uppnå? Att vi i den rika världen kan dra en lättnadens suck? -Det var inte våra suvar i alla fall! Phuuuu.....

Nu måste vi exportera lite ny teknik till de där i u-länderna så de slutar med sin miljöförstörande verksamhet. De kan väl använda elspisar som vanligt folk!

3 kommentarer:

Leif Stenbom sa...

Gud, vad skönt att vi är oskyldiga! Kan vi inte stoppa detta vansinne?
Dom kan väl äta maten rå? Eller äta mer sällan?
Det är verkligen på tiden att de tar lite ansvar för miljön....
;-)

Just a Fair-y sa...

:-) kanske bäst att använda nån slags "ironi-märkning" ibland....
Kan du inte uppfinna ett sådant åt mig?
Jag hemfaller gärna åt att (över-)använda ironi när jag ska skriva om de här stora och svåra frågorna om miljö, mänskliga rättigheter osv...

Leif Stenbom sa...

Vadå ironi?