söndag 21 september 2008

Jag blev ingen elitgymnast

Apropå Friskis & Svettis.

När jag var där idag, och under vilan på slutet, när man ligger där och pustar ut, och hinner titta sig omkring, då kommer minnen tillbaka från högstadietiden i skolan.

Jag hade gympa i just den salen där jag nu är tillbaka och frisksvettas.

Och en hel del frågor dyker upp i huvudet. Som till exempel varför man var tvungen att gå och balansera på de där smala bommarna som hissades ner från taket? Högt upp skulle de vara också, och det enda man kunde tänka på var vad som skulle hända om man trillade ner grensle över bommen. Klart som fan att man inte vågade ge sig upp på dem då.
Och varför var det så viktigt att man skulle kunna hoppa över den där bocken, och plinten? Ju högre man kunde hoppa, desto högre betyg.

Jag är så himla glad att gympan i skolan inte är sådan idag. Alltid något som gått framåt i alla fall. Nu sätts betygen efter hur mycket ungarna försöker i stället. Och man lägger inte så mycket vikt vid sådana där klassiska gymnastikövningar heller, utan det handlar mer om att stimulera glädjen i att röra sig, och hitta någon form av motion och rörelse som kan passa var och en.
Det är ett friskhetstecken.

2 kommentarer:

Lottie sa...

Jag känner helt igen mig i dina minnen från skoltiden, jag kunde aldrig förstå meningen i att kunna hoppa över diverse höga saker för att få ett bra betyg. Min lärare i gymnastik hotade mig t.o.m med att om jag inte tordes hoppa över den där plinten så skulle jag tillslut inte ens våga gå hemifrån. Underlig liknelse tyckte jag väl då, men som osäker 13-åring sätter sig såna minnen djupt.

Under veckan som gått har min dotter genomgått en prövning, Pekingspelen. Tack vare bra lärare med klok inställning till idrott kom hon igenom med bravur, blev till och med sugen på att börja idrotta. Så visst har skolans inställning till gymnastik och idrott ändrats till det bättre.

Tack för en trevlig blogg. Jag har lagt ut en länk till dig på min sida, hoppas det är ok ...?

Just a Fair-y sa...

Hej och tack för ditt inlägg! Kul att höra att Pekingspelen blivit bra. Jag blir jätteglad dessutom, att höra att du länkat till mig! Jag skulle gärna göra detsamma, det kanske finns en funktion för det på blogger...? Ska undersöka det.