Jag är medlem i Cint - Consumers Intelligence - som är en konsumentwebbplats som granskar, jämför och diskuterar allt som finns att köpa på marknaden. Som medlem kan man ge omdömen om varor och tjänster, och vem som helst kan ta del av de synpunkter och omdömen som olika produkter fått.
Jag har även anmält mig att svara på undersökningar, och för varje får man en liten ersättning om nån tia eller så, som man kan välja att behålla eller skänka till någon hjälporganisation.
Nu är det inte varje gång man behöver svara på hela undersökningen om man inte ingår i målgruppen. Men titt som tätt gör man det, och jag försöker plikttroget svara på frågorna. Men i de allra flesta fall handlar det om reklam, eller betting eller spel på nätet av något slag.
När det gäller spel inleds oftast med frågan:
- Har du någon gång under de senaste tre månaderna spelat på nätet, eller kasino eller motsvarande.
Svar: -Nej.
-Tack för din hjälp men du tillhör inte målgruppen.
Nej, vid det här laget borde det ha registrerats i varenda databas de har.
Reklam handlar det annars om väldigt ofta.
1. Titta på följande annons/videosekvens.
- OK, jag kollar.
2. Har du sett denna?
- Ingen aning/vet ej. Jag minns absolut aldrig någon reklam.
Men i det här fallet ger de inte upp så lätt. Jag får titta på videosnutt efter videosnutt, reklamsidor upp och ner...har du sett denna, eller denna..? Nej och åter nej. Eller kanske, ibland.
Jag är hopplös. Reklammakarnas hatobjekt nr 1.
En gammal skröna säger att reklam är så subtil att vi minns den även fast vi inte vet om det, och så handlar vi produkten ändå.
Fan trot. I så fall borde jag komma hem med mängder med konstiga prylar. Det gör jag i och för sig, det är sant, men enbart från loppisar och folks gamla vindar eller uthus, som de råkar släppa in mig i. Och de har ju inte gjort nån reklam för sig, vad jag vet.
Nåväl, men Cint är bra, där finns mycket intressant att läsa. Bra när man gång gång ska sta och införskaffa nån pryl, eller besöka ett kafé, de är också betygsatta, liksom restauranger och en massa annat.
lördag 3 januari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar