onsdag 27 februari 2008

Hamster till middag?

Jag är något så annorlunda (?) som en vegetarian som tycker det är OK att folk äter kött. Förvånad, någon? Det borde ni vara, de flesta veggisar är ganska rabiata och tycker det är så heeeemskt att döda de små stackars djuren. Nu är det ju sällan små söta marsvin eller hamstrar som ligger på folks middagstallrikar, men man kan tro att det är det när man hör vissas argument.
Jag var nog själv rätt rabiat när det begav sig en gång i tiden. Försökte omvända folk genom att utmåla alla hemskheter som sker i djurstallar, i transporter, på slakterier världen över.
Ingen enda slutade äta kött genom att lyssna på mig, den saken är jag rätt säker på.
Jag insåg att det enda sättet att förändra en människa på, det är genom att den människan själv bestämmer sig för det. Och därvid har jag låtit det vara sedan dess.

Men hur var det då med att det är OK att äta kött?
Jo, jag tror nog att människan är en s k blandkostare, att vi sen urminnes tider ätit djur i den mån vi lyckats komma över dem.
Så sett mot den bakgrunden finns det inga skäl till varför man inte skulle äta kött. Om det inte var för resten då. Den som har sett hur det går till där köttdjuren, dvs grisar, kalvar, kycklingar osv, föds upp, hur det går till när de lastas i en transport, hur det går till på slakterierna, den skulle ha svårt att fortsätta med köttet.
Den som själv kan gå ut och skjuta sig ett djur, stycka det och tillaga sin mat, den däremot, gör helt rätt. Men hur många skulle kunna, eller vilja det idag?

Inga kommentarer: