fredag 5 juni 2009

Den nya tidens välgörenhet

Det gäller att vara uppfinningsrik i alla lägen. Även inom charitybranschen. Det räcker inte längre med att hoppas på folks välvilja, att de ska nöja sig med att skänka pengar, till organisationer, fonder etc.

Det verkar inte räcka med vetskapen att man lämnat pengar till något bra, någon verksamhet som får mer resurser till att göra det man tycker de gör bra.

Cancerfonden har gjort en deal med auktionssajten Bid1234. Deras annonser (som måste kosta multum) uppmanar läsaren att lägga ett bud på någon av de upplevelser som auktioneras ut där. Till exempel ett teaterbesök med Pernilla Wahlgren, eller ett fallskärmshopp med Katrin Zytomierska.
På köpet går en del av pengarna till Cancerfonden.

Tanken är nog att locka fler att lätta ordentligt på plånboken, och slanta upp en del. För det är ju rätt ovanliga och lite häftiga grejer man kan vinna.
Tyvärr går det inte att komma in på sajten just nu, för de har haft hackersangrepp, men det löser sig väl.

Fast jag tänker att en rätt stor del av pengarna måste ju gå till marknadsföring, administration osv.
Men det här är förmodligen något vi kommer få se mer och mer av. Folk vill ha något för sin insats. Inte bara vetskapen om att man gjort något bra. Att göra gott, och att få något för det, det är grejen.

Inga kommentarer: