lördag 16 augusti 2008

Helgens läsning

Många har kanske bilden av Dagens Industri som en trist affärstidning som bara är till för gubbar i kostym. Jag hade själv den bilden tidigare, det kan jag villigt erkänna. Men efter att ha läst den ett par år nu måste jag säga att mina fördomar har kommit rätt ordentligt på skam.

Visst, det finns delar i tidningen som jag inte har någon som helst behållning av, men det är faktiskt så mycket mer intressant än man kan tro. Det är i DI som jag hittat säkert ett femtiotal artiklar om CSR det senaste halvåret. Det är bra mycket mer än vad man t ex hittar i DN eller någon annan av de stora dagstidningarna.

Och weekend-bilagan bjuder alltid på massor av bra läsning. Ta dagens till exempel: en artikel om journalisten Mattias Hagberg som skrivit boken Skräp, som handlar om vårt konsumtionssamhälle och vad vi gör eller inte gör, med allt avfall. Sen en artikel om finansmannen Robert Weil, som brinner för demokrati och kultur som redskap för samhällsutveckling.

Mitt i weekendbilagan är det alltid en artikel om bilar, vilket jag är totalt ointresserad av, men denna vecka bjöd den på ett gapskratt; "FUL OCH DUM" lyder rubriken. Det är BMW X6 som sågas jäms med fälgarna.

Så följer en intressant artikel om om konstnären Linn Fernström. Stora bilder av hennes gigantiska målningar väcker verkligen min lust att se mer.

Och slutligen, det bästa av allt, Jan Gradvalls sida med skiv- och bokrecensioner. Den mannen har huvet på skaft och näsa för det bästa, jag vet inte hur många bra tips om skivor jag fått av honom. Självklart toppar han med Fleet Foxes som ett av "sommarens bästa skivsläpp".

Jag kan bara instämma.

Inga kommentarer: