söndag 31 augusti 2008

När kommer ekoflyget?

Var på en ekologdans igår kväll - alltså en slags logdans med eko-touch; ekologiska korvar, ekovin, ekoöl etc. Inte mycket som påminde om logdans heller, i traditionell bemärkelse. Istället för dragspel och hambo spelades det indisk sitar och dansades argentisk tango. Dock inte samtidigt.

Pratade med en bekant som berättade om sina resor, både långväga och närmare. Hon, liksom jag, har ett starkt miljöintresse, men trots det blir det resor både nu och då. Med flyg förstås.
Och med det följer det dåliga samvetet. Man borde ju inte... Men det var ju SÅ billigt.. .Och jag kan ju inte som enskild individ göra så mycket ändå...det måste till större strukturella förändringar. Besluten måste tas på en helt annan nivå. Och så vidare....

Och jag känner igen mina egna tankar. Enda skillnaden är att jag inte har varken tid eller pengar att resa särskilt ofta.
Men jag erkänner gärna att jag redan nu har dåligt samvete för att vi kommer flyga till Egypten i oktober.
Men vi kommer bo på ett Eco-lodge. Alltid nåt!

6 kommentarer:

Anonym sa...

ironi?????????

Anonym sa...

eeeh, näej? Kan man inte tänka sig ett flyg som är ekologiskt? Som går på icke-fossilt, ickenedsmutsande bränsle..?

Anonym sa...

Jag menade sista raden.

Anonym sa...

Jaså? Ja det var inte ironiskt menat. Vi ska bo på ett Eco-lodge, som är uppbyggt och drivs för att inte slita på naturen på platsen, som hushållar med resurser och tar hänsyn till miljöpåverkan.

Anonym sa...

En flygresa ut ur Europpa för att sola "kostar" per person lika mycket i koldioxid som en normal svensk bil gör för ett helt år. Det vet du förstås som räddar världen. Tillsammans med det lät det där om "ecolodge" självironiskt, men ha det så trevligt.

Anonym sa...

Jo, jag vet att det är klimatmässigt osmart att resa med flyg. Det sticker jag inte under stol med. Jag försöker därför göra olika saker för att minska min klimatpåverkan på olika sätt. Om jag skulle strunta helt i de aspekterna skulle jag förmodligen hoppa på ett flyg med Ryan air både nu och då, över en weekend ut i Europa. Men det gör jag inte. Jag skulle antagligen av bekvämlighet åka bil till alla ställen jag ska. Men jag går eller cyklar helst. Jag kunde handla billiga importerade grönsaker i affären, men jag försöker verkligen hitta närodlat och ekologiskt.
Men jag är inte ofelbar. Lika lite som alla andra.
Men jag har lite sinne för ironi. Namnet på min blogg är ett exempel på det... :-)