tisdag 21 oktober 2008

Jobba tillsammans ger mer

I Brooklyn, New York, finns ett livsmedelskooperativ som sköts till största delen av medlemmarna. På Park Slope Food Coop jobbar man minst 4 timmar i månaden och då får man som medlem i kooperativet handla i butiken, som satsar mycket på att skaffa in ekologiska och närproducerade produkter. Förutom detta har verksamheten en social funktion också, och har blivit så populär att man inte kan ta in nya medlemmar längre.

Idén med kooperativ är mycket sympatisk, tycker jag. När vår dotter var liten gick hon på ett kooperativt dagis, vilket innebar att vi föräldrar jobbade där 2 dagar/månad. Det var en förmån att få ha det så, man fick dela sitt barns vardag på ett helt annat sätt, och man lärde känna de andra barnen mycket mer och deras föräldrar med. Vi har fortfarande bra kontakt med flera av dem, fastän våra "ungar" är i övre tonåren nu.

Dagens kooperativa butiker innebär ju inte att man jobbar i dem, bara att man blir medlem, och det kan man ju bli i vilken butikskedja som helst nu för tiden. Ja, det är ju återbäring förstås, men det kan man ju säga att man får lite varstans, om man blir "trogen" medlem.
Ute på landsbygden förekommer det dock att man går samman och bildar kooperativ för att rädda en nedläggningshotad lanthandel. Då brukar det inkludera att man också jobbar i butiken.
Jag skulle nog kunna tänka mig att jobba i min kvartersbutik, om det krävdes för att få ha den kvar. Jag brukar "smygarbeta" lite, när jag ser att grejer ramlat ner från hyllan, eller hamnat i oordning. Det kliar i fingrarna att få vattna blommorna också på vägen ut, för de ser ofta så torra och ledsna ut. Jag får väl föreslå att de ställer fram en vattenkanna bredvid blommorna, så kan jag spara en hel del pengar åt butiken!

Inga kommentarer: