torsdag 2 oktober 2008

Är det slumpen som styr eller?

Nån som kommer ihåg boken Den nionde insikten? Jag minns inte så mycket själv av själva handlingen, men essensen gick väl ut på att saker och ting kommer till oss genom nån slags högre makt, eller slump...

Jag har inte tänkt så mycket på det där sen jag läste boken, och det är ju ett antal år sedan. Mitten av 90-talet om jag minns rätt.
Men det är bra märkligt hur ofta det faktiskt händer, att saker och händelser kommer till en, och att de hänger ihop, följer helt logiskt i varandra... Hur kan det bli så?

Det spelar ingen roll varför eller hur det kommer sig - jag är bara glad att det är så. Bekvämt om inte annat.

Ett exempel på detta är en idé som jag har jobbat med sen förra vintern, och som genom en rad slumpmässiga sammanträffanden förts framåt, vilket har gjort att idén klarnat mer och mer i konturerna.

I början av veckan var jag så på en konferens. Jag hade egentligen inte tid att åka på den, men något bara sade mig att jag borde göra det. Och så himla mycket det gav!

Jag träffade människor som kunde (utan att veta om det) hjälpa mig att utveckla ytterligare en dimension på den här projektidén som jag har. Och nu sitter jag här med i princip ett färdigt projekt, som kan bli hur bra som helst. Det ena sidan handlar om turism/besöksnäring, den andra handlar om integration/jämställdhet/personlig utveckling.

Ska bara hitta några timmar till på dygnet så ska jag skriva ner alltihopa också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Precis så där är det! Om man är öppen för det... Jag nämnded et här, http://bums.nu/1356, och tänker skriva mer om det, nån dag. Men först ska jag leta upp boken du nämnde.

Kul blogg du har. Hehe, jag har alltid med mig kameran. Man lär sig se saker bättre då, som löv...

Krams!
CB:t

Anonym sa...

Tack! Vad glad jag blir att du tycker min blogg är kul! Hoppas du hittar boken, hör gärna av dig med vad du tycker om den.