tisdag 19 maj 2009

bättre smink och kroppsvård

Vill du ha miljömärkt smink? Då är det bara att titta in på Svanens hemsida och skriva på Sminkuppropet!

Det gäller även produkter som schampo, tvål etc. Det finns verkligen inte mycket att välja på där, om man inte råkar bo i Norrköping eller Söderköping med omnejd för då kan man köpa jättebra helekologiskt schampo med mera från Skördekassen. Katarina gör produkterna helt själv, det har jag redan tipsat om en gång tidigare.

Men som sagt, alla har inte tillgång till just de produkterna, tyvärr. Kanske det finns andra små eko-entreprenörer i din närhet, som tillverkar kroppsvårdsprodukter i egen regi, ekologiskt?

Tipsa gärna i så fall!

5 kommentarer:

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Jättebra! Jag har skrivit på!
Jag använder inte smink men naturligtvis kroppsvårdsprodukter. Jag har än så länge inte hittat något ekologiskt som jag är riktigt nöjd med.
Jag har tänkt prova ekohygiens (www.ekohygien.se) produkter men de är ju inte närproducerade. Hade ingen aning om den här tillverkaren i Söderköping. Hennes produkter måste jag ju prova!

Just a Fair-y sa...

Ja, du kan köpa hennes produkter på en del hälsokostbutiker i Norrköping och i Söderköping. Vet inte hur det är i Linköping dock, men be dem ta hem det annars!

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Jag bor ju i Nkpg. I vilka helsokostaffärer säljer dom det här?
Annars så blir det nog en sväng på cykel till Söderköping imorn. Hon har ingen egen butik där alltså?

Just a Fair-y sa...

Nej, men Kaffebönan i S-ping säljer dem, och i Norrk har du dem bl a på Gamla Rådstugugatan, Reko hälsokost heter den väl?

Unknown sa...

Det där med närproducerad hudvård får man nog ta med en nypa salt. Alla Ekohygiens varumärken tillverkas i Storbritannien (Natracare och Simply Gentle i olika europeiska länder). Då det gäller hudvård på örter eller växter är dessa ofta importerade från sydligare länder än Sverige, fast de är sammansatta till en kräm el.dyl just här. Sheasmör, olivolja och kokosolja är inte direkt några svenska basvaror.
Då kan det vara lika närproducerat om tillverkaren finns i Storbritannien (med leverantörer av örter om knuten) som om tillverkningen sker i tex Burträsk. Vi i Sydsverige har närmre till London än till Norra Norrland.