lördag 30 maj 2009

Ekolådan comes to town


Igår levererades vår första Ekolåda!
Jag har länge tänkt att jag nog ska kunna hitta ekologiska grönsaker och frukt i den/de butiker som vi normalt handlar i, men tyvärr så är utbudet minskande, särskilt i vår kvartersbutik. Så nu testar vi Ekolådan.
Denna första omgång provar vi en mixlåda, vilket innebär att det är hälften frukt, hälften grönsaker.
Grönsaksdelen bestod av en spetssallad, minitomater, paprika, två zucchini, en aubergine. Frukten var 2 grapefrukt, 2 citroner, kiwi, bananer, och kanske det var nåt mer men då har jag glömt det.

Citronerna gick åt direkt då vi har lagat mycket mellanösternmat idag, bananer likaså, och imorgon lagar vi nåt på zucchini tror jag.

Auberginen skulle bli en sån där gucka man gör när man först rostar den i ugnen och sen mixar, men dottern råkade ha i 1,5 tsk salt i stället för 0,5, så det blev en väldigt salt röra.... Kanske man kan ha lite av det i nån annan röra, för att smaksätta lite...?

Nästa gång tar vi nog bara grönsakslåda. Ju längre fram mot sommar vi kommer lär vi ha egen frukt, eller bär i alla fall.

Det som jag tycker är väldigt bra med Ekolådan, är flexibiliteten. Man kan variera och beställa stor låda en gång, en liten nästa, och mixlåda eller grönsakslåda.
Och de har även andra varor, gryner, musli, drycker och allt möjligt annat om man vill ha det med.

Inga kommentarer: