torsdag 14 maj 2009

En stad med många ansikten

Har tillbringat några dagar i Malmö. Imorgon ska jag till Turning Torso.
Det är konferens för alla såna som jobbar med sånt som jag jobbar med. Man träffar kollegor. Äter god mat. Får lyssna på intressanta föreläsare.
Dagens behållning var i följande ordning:
Malmö stads stadsbyggnadsdirektör Christer Larsson - vilken klok och rolig man! Om han får råda kommer Malmö utvecklas bra i fortsättningen.
Pontus Bodelsson, VD för Nationalencyklopedin. Vansinningt rolig och smart kille! Han måste ha läst hela setet...!
Adde Malmberg toppade åtminstone vad gäller det humoristiska.
Dagen har avslutats med middag på Rådhuset och högklassig underhållning.

Vi har pratat om Rosengård. Vad som händer där.

Varför åker vi inte dit? Får veta vad de gör där. Det måste ju rimligtvis pågå en massa bra saker där också. Positiva insatser, verksamheter etc.
Kravallerna är begränsade till ett kvarter ungefär.
Men via media får vi övriga i landet bilden av att halva Malmö står i brand.

Riktigt så var det ju inte.

Men det är segregerat i staden. Det är det. Det finns folk som aldrig nånsin möts här, fast de lever i samma stad.

Det är alltför stora klyftor.

3 kommentarer:

akajos sa...

Angående din kommentar: Det låter ju fantastiskt kul. Var? När? Hur? Skriv till mig på akajos (a) gmail (.) com

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Det låter som en helt fantastisk dag! Vilket bra jobb du har som får åka på såna saker.

Just a Fair-y sa...

Ja, en ska väl inte klaga... Det är många fördelar med mitt jobb. Ändå är jag på väg därifrån...
Allt har sin tid.

Och Bums - jag ska höra av mig, men det är i Norrköping förstås! www.grammofon.com