torsdag 5 juni 2008

Husmanskost klart bättre än MacDonalds

Jag blir väldigt irriterad när jag ser McDonalds senaste reklamkampanj i tidningen.

En helsida med text. Rad efter rad efter rad med maträtter....! Stekta fiskpanetter med broccoli och kokt potatis, pyttipanna, kalops, makaronilåda, korvstroganoff osv osv....
Ingen av dem hittar man nånsin hos McDonalds. Längst ner i högra hörnet står det så: Grattis till studenten! Tack för att ni har hållit ut. Hälsningar McDonalds.

Alltså, underförstått, tack för att ni har stått ut med skolmaten, nu är det äntligen slut på det, så nu kan ni komma till oss och äta varenda dag om ni så vill! Skaffa er övervikt, högt blodtryck, diabetes och hjärt/kärlsjukdomar i förtid! Snabba på!

Till McDonalds vill jag säga: Skärp er!
Ni vet så himla väl att er mat är mycket sämre näringsmässigt än vilken skolmat som helst. Det är inget fel på den mat som skolorna serverar, tvärtom så har svenska skolbarn och ungdomar det enormt bra i jämförelse med de flesta andra länder i världen. Felet ligger i storhushållen som måste laga maten för tidigt och hålla den varm för länge. Det är det som har gett skolmaten sitt dåliga rykte.
Urdåligt av McDonalds att spinna på detta, och förstärka en felaktig uppfattning om annan mat än den de själva säljer.

Om jag inte redan bojkottade er skulle jag göra det nu.

Inga kommentarer: