onsdag 11 juni 2008

Semestern klar ännu?

Var ska du åka på semester i år? Trenden har ju länge varit att resmålen blir allt mer exotiska och ligger allt längre bort. Trots klimathot och koldioxidebatt och bränslefrågan är det fortfarande många som åker till Thailand, Dominikanska republiken, Nya Zeeland och Långtbortistan.

Jag har bidragit, det erkänner jag. Vår resa till Thailand var den mest fantastiska underbara resa jag nånsin gjort. Jag skulle gärna åka dit igen. Men det får vänta. Nånting håller mig tillbaka, jag har som nån slags spärr mot att ge mig ut och flyga nu. Att jag var till Rom häromveckan var inte ett eget val, men det är ingen ursäkt, nu stannar jag hemma för kompensera det.

Så vad gör man när man är hemma på semestern? Närturistar förstås!!!

Hittade en sajt idag som heter Naturens Bästa, där tipsar de om researrangörer som tar miljöhänsyn, och som erbjuder allt möjligt för barnfamiljen, konferensgästen, den upplevelselystne ...you name it.
Researrangörerna som ingår i detta har sex krav att leva upp till:

  • Minsta möjliga slitage på natur och kultur
  • Gynna den lokala ekonomin
  • Miljöanpassa hela verksamheten
  • Bidra aktivt till natur- och kulturskydd
  • Satsa på upptäckarglädje, kunskap och respekt
  • Kvalitet och trygghet


Låter verkligen intressant. Jag ska kolla in vad som finns. Kanske tar en båttur på Bråviken i sommar....

Inga kommentarer: