onsdag 24 september 2008

Vi i Villa räddar också världen!

Som boende i egen kåk får man tidningen Vi i Villa, en reklamfinansierad tidning mestadels full med annonser men också en del läsvärt inklämt mellan dessa.

Härom månaden lackade jag till när chefredaktören skröt i ledaren om hur länge han stod och njöt i duschen. Så jag mailade till honom och sade att jag tyckte det var dåligt, han borde väl försöka vara ett föredöme, och om han inte kan avstå från sina långduschar kunde han i alla fall avstå från att skriva om dem.

Nu kommer som ett brev på posten Vi i Villas nya satsning - nu ska de bli miljövänliga och har anlitat författaren till "100 sätt att rädda världen", Johan Tell, som sin nya krönikör.

Vackert så. Men jag känner mig lite tveksam till hans första krönika där han menar att man kan flyga 200 gånger till Thailand mot att man bygger ett fyravåningshus i trä istället för i betong.

Nu är det väl inte så många som bygger sådana hus i och för sig - men hela grejen var väl att vi måste lägga om vår livsstil rätt radikalt? Inte bara byta ett agerande mot ett annat? Det är ju inte ett status quo av nuläget vi ska hålla - det måste minskas ordentligt på utsläpp och resursförbrukning av alla de slag.

Nå, ska bli intressant att följa hans krönika.

Inga kommentarer: