måndag 22 september 2008

Min vän Percy

Idag skriver Dagens Industri i ett stort uppslag om deras nya satsning - att få företag att stödja Percy Barneviks humanitära projekt Hand in Hand. Percy själv har satsat över 100 miljoner kronor i detta projekt, som hjälper kastlösa kvinnor i Indien att starta eget.
Det är en bra satsning, jag kan inte säga annat. Men jag kan inte låta bli att fundera över hur Percy tänkte när det begav sig på pensionsaffärsskandalen för sex år sedan. Hade han redan då tanken att kan skulle ha det där skyhöga pensionsavtalet för att han ville stödja fattiga människor med hjälp av det kapitalet? Eller blev han skuldtyngd när han insåg att han skulle få så mycket pengar att han aldrig skulle kunna göra av med dem, att han tänkte att han gott kunde göra en filantropisk insats ...?

Nåväl, det får vi kanske aldrig veta, och inte vet jag om det är viktigt att veta heller.
Det viktigaste är ju resultatet, och det ser onekligen mycket bra ut.

Jag skulle väldigt gärna vilja åka dit, till Indien t ex, och få se med egna ögon hur det fungerar. Det vore oerhört intressant att jämföra med motsvarande här hemma, alltså att stimulera kvinnors företagande.

Inga kommentarer: