söndag 16 november 2008

En julklapp i min smak

Årets julklapp har utsetts, läste jag i tidningen.

I år ska det vara En Upplevelse!

Nog för att det kan vara en upplevelse att öppna upp ett stort paket också ;-), men i det här fallet avses alltså något som kanske inte är i form av en pryl, utan något som ger minnen, välbefinnande och - ja, en upplevelse helt enkelt! Helst kanske något som kan upplevas tillsammans med andra också. (Jag hörde om en tjej som fick en spahelg helt och hållet för sig själv. Hon var nöjd, men jag skulle nog tycka det kändes ensamt, det vore det roligare att dela den med nån.)

Så - vad ska du ge bort för upplevelse i år? Ge gärna tips här!

Själv önskar jag mig för ovanlighetens skull en pryl, jag som annars inte brukar vara så intresserad av det. Men bara för att vara motvalls käring då... ;-)
En dykdator! Eller så ger jag bort en. Jag kan nöja mig med en dykresa också....

8 kommentarer:

Lottie sa...

Jo jag håller med, det är bättre med upplevelser än prylar. Tyvärr, tänker jag, kan nog årets julklapp till viss del tyda på att folk redan har alla prylar dom behöver, och vad är det ett tecken på?

Jag menar inte att förta ditt positiva inlägg, känner mig lite negativ här, men jag vill gärna visa på att saker och ting inte alltid är vad dom verkar vara.

Anonym sa...

Jomen det ligger mycket i det du säger! Och det är ju bara positivt, om det är så att folk nu har så mycket grejer att de känner att det inte längre är "värt" så mycket. En upplevelse däremot, ger ett värde som varar. Men så ligger det ju också rätt i tiden, det är "inne" att vara mot konsumism.
Det ska bli intressant att se hur det faller ut. Handeln har förutspått att årets julhandel ska slå rekord - igen! Trots de "dåliga" tiderna. Vi beräknas lägga ut 6500 kr per person på julklappar i år. Såna belopp har jag aldrig varit i närheten av...

Lottie sa...

Jag ser det inte riktigt på det viset, jag tror inte folk tycker att prylar inte betyder nåt´, jag tror dom redan har så mycket saker att sakerna tappat sitt värde, man behöver inte längre önska sig dem, man har dem redan, nu behöver man nya och annorlunda "kickar" och man kör bara på liksom. Det tyder på att Sverige är ett rikt land där männniskor kan köpa sig precis det dom vill ha, och dom gör det.

I sin ständiga jakt efter lycka måste man så hitta på något annat att köpa, då kommer "upplevelser" väl till pass. I och för sig är det ju bra, som du säger, att människor äntligen kommit på att man inte kan köpa grejer för att bli lycklig, om det nu är det som är anledningen till "upplevelsehysterin". Kan också vara så att människor är trötta och slutkörda och behöver vila upp sig med hjälp av en resa eller en spavistelse, så visst. :-) ... men är det en positiv eller negativ utveckling?

Du och jag tillhör nog den gruppen som insett att vi måste skära ner på konsumtionen, men flertalet människor ser det inte så, det är vad jag tror.

Sen har jag också tänkt på en sak: För mig är julklappar oftast något som man ger till barn, det här med vuxenjulklappar är lite främmande för mig. pengarna brukar helt enkelt inte räcka till till det. Upplevelseklapp är väl en typisk vuxenklapp, eller .... var kommer barnens favoritklapp in?

Oj, det blev en lång kommentar :-).
(No hard feelings ;-))

Just a Fair-y sa...

Inga hårda feelings inte! ;-) Kul med diskussion, och vi är ju rörande överens tror jag. Jag bara uttryckte mig lite luddigt.
Håller med dig om det där med julklappar till barn. De kanske blir lite besvikna om de får en spahelg...

Anonym sa...

Mmmm... Intressant detta. Jag vill lägga till en politisk dimension. Det finns en tydlig klassaspekt här menar jag. Den välmående medelklassen har precis som överklassen alltid strävat efter exklusivitet. Den åkte till Mallorca när det var nytt, men när ön blev var mans egendom betraktades den snart som "ickegenuin". Medelklassen drog längre bort. Fotvandringar i Anderna var ok tills "Äventyrsresor" började flyga dit sina "vanliga" turister. Samma princip gäller det mesta som en gång var populärt men nu rynkas på näsan åt. När den materiella sidan av tillvaron blir allt mer tillgänglig för den breda massan tappar den sin glans. Det nya intresset för upplevelser är, sett ur det perspektivet, mest ett uttryck för medelklassens vilja att skilja sig från lägre klasser, dvs. de som inte har utbildning, överblick, medvetenhet, god smak.

Konklusion: Upplevelser är ok, men man bör se med ödmjuka ögon på andras önskningar och val.

Jag klagar, men också på mig själv. Jag hoppas få en drakflygning på N Z i julklapp. Den dagen alla jävlar önskar sig detsamma kommer jag antagligen att ha hittat på något annat ;(

Just a Fair-y sa...

Ja, jag lägger inga värderingar på var folk vill åka någonstans. Den här "upplevelsen" som utsetts till årets julklapp, kanske kan vara annat än en resa dessutom.

Anonym sa...

Jag tror dig:) Och resorna var bara exempel. Den princip jag hävdar är att det är medelklassens värderingar som får störst genomslag, den bestämmer alltså vad som är intressant, vad som är god smak. Och att dessa värderingar påverkas av samma klass vilja att skilja sig från underklassen.

Lottie sa...

Vem är det alltså som blivit tillfrågad i undersökningen angående årets julklapp, vanligt folk på stan var det första jag tänkte, men det är kanske inte så.

... och Anonym: det du säger är nog det jag egentligen ville säga men inte riktigt tordes :-), skillnaderna mellan dom som har pengar och inte, ökar ju i Sverige, det är oerhört viktigt att komma ihåg! Fler och fler kommer efter i konsumtionssvängen, fler och fler har fortfarande inte alla dom där "prylarna" som tidigare varit Årets Julklapp. Var står dom människorna nu, kan dom överhuvudtaget drömma om en Spahelg eller en resa till...vart nu folk åker nuförtiden?

Tur att du inte la ner din blogg "Just a Fair-y"! Den har ju blivt ett trevligt diskussionsforum. :-)