torsdag 6 november 2008

Oljan och miljön

Inte för att jag är någon varm anhängare av McDonalds, men jag måste säga att jag uppskattar deras nya satsning på att återvinna all sin gamla frityrolja. Den kommer att bli till naturbiodiesel som sedan kommer användas för deras egna transporter.

Om de sedan kunde fatta ett beslut att inte använda palmolja till fritöserna, så vore jag väldigt nöjd. Man tror kanske att det inte är så noga med vilken sorts olja man använder till detta. Men - om jag berättar att just palmolja kommer från palmoljeträdet som växer i regnskogarna bland annat i Sydostasien, och att avverkningen av dessa träd utgör ett enormt stort hot mot regnskogarna. Så förstår man att det inte var någon bra idé med palmoljan.
McDonalds ligger tyvärr på minussidan när det gäller miljöpåverkan, bl a för det här med palmoljan men också för att man har köttdjuren på regnskogsmark.

Men men, hoppas de jobbar vidare med sin miljöanpassning. Så kanske även jag slinker in nån gång på haket, för at ta en veggieburger.

Inga kommentarer: