söndag 30 november 2008

Köpte du nåt igår?

Det var En Köpfri Dag igår. Det är organisationen Adbusters som en gång initierade den här dagen, och hela idén går ut på att få folk att fundera på om de verkligen måste ut och shoppa. Vad händer om man denna dag avstår från att köpa något alls? Vilka tankar sätter det igång?

Man kan tycka att det är "fel" dag att försöka få folk att låta bli att shoppa - lönehelg och första advent, snart jul - alla ska ut och börja handla julklappar.

Men jag tror de har tänkt rätt. Det skulle vara så mycket enklare att få fler att verkligen ha en köpfri dag om man lade den tredje helgen i januari till exempel. Då är folk mätta på shopping och kanske mer eller mindre panka.

Men att gå ut nu, lagom till årets shoppinghögtid närmar sig, då hajar många till inför uppmaningen att ta en Köpfri dag. Förhoppningsvis tänker man efter en extra gång, om man verkligen behöver köpa grejer.

Så - hur gick det? För mig blev det inte helt shoppingfritt. Jag var på Rättvis Julmarknad och köpte två små julklappar hos Afrikagrupperna och julkort av Rädda Barnen.
Må Kalle Lasn förlåta mig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas att klapparna var gjorda i zimbabwe då ... ;)

Lottie sa...

Oj! Jag hade inte koll på att det var köpfri dag igår ... jag köpte en flaska lättglögg på ICA, kravbananer och ett paket dambindor. ;-)

Anonym sa...

Jag köpte också julklappar i går. Alla julklappar. Visserligen bara fem, men ändååå...