måndag 2 februari 2009

Vad gör vi mot djuren?

Jag blir gaaalen! Vansinnig helt enkelt!

Vad är det nu då…? suckar ni.

Det är det här med dunplockningen på levande gäss.

Och det jag blir galen över är inte det faktum att det här hemska sker – jag vet redan att människan är en profitgalen varelse som utsätter djur för vilken behandling som helst bara det ger pengar.
Det går att räkna upp hur många exempel som helst: klippningen av skinn på levande merinofår, andra pälsdjur som flås levande för att bli piffiga detaljer på våra vinterjackor, minkar som hålls i små burar hela livet för att bli pälskappor, vilda pälsdjur som fångas i saxar och diverse andra grymma fångstredskap, också för att bli pälsar.
Och då håller jag mig bara till det begränsade område som handlar om hur vi behandlar djur som ska bli jackor, pälsar, plagg av olika slag. Sen har vi hela livsmedelsindustrin med allt vad det innebär av vidriga uppfödningsförhållanden, transporter osv…
Puuuuh… det räcker så.

Men det som gör mig så arg, är att när dessa förhållanden uppdagas, DÅ reagerar återförsäljarna minsann! DÅ reagerar man och säger att ”Nej det här ställer vi inte upp på, nu slutar vi sälja de här produkterna”.

Som om de inte visste innan.


En enkel tumregel: Köp ingenting som innehåller något från djur. Då finns det ingen anledning för dessa produkter att säljas på marknaden. Inget dun, inga skinn, inget läder, inget sånt över huvud taget.

När det gäller jackor, kappor, kläder av alla slag finns det redan så många bra material att de absolut inte behöver tillverkas av animaliska produkter. Nu är det dags att det tas fram ett material som kan ersätta läder och skinn i skor. Det finns nämligen inte särskilt mycket i den vägen, inte som funkar så bra som läder som andas.

...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå där!
Snacka om kräftor och räckor som blir kokade levande. Och glömm inte laxen eller andra fiskar. Undrar hur dem mår i nättet eller på väg till fiskemarknaden och fryshusen...

Anonym sa...

Anonym, eftersom du uppenbarligen bryr dig om djurens välmående antar jag att du liksom jag är vegan/vegetarian?

Anonym sa...

Här var det hög nivå på debatten :)

Anonym sa...

Den här frågan är ju lite knepig, milt sagt. jag är själv fuskveggis, dvs jag har valt att ta bort kött dock ej fisk. Att det blev så var mer ett utslag av en oro att man inte skulle få i sig tillräckligt med protein och att vårt då nyfödda barn skulle lida av att bli helvegetarian.

Sen var det främsta skälet till valet den debatt som fördes kring hur köttindustrin såg ut. Detta var i slutet av 80-talet och tyvärr har det väl inte blivit mycket bättre....

Under en kort period tyckte jag att det var ok att äta kött om djuret haft ett naturligt liv så t ex vilt var acceptabelt att äta. Det argumentet föll dock snabbt dels för att man tappade smaken för kött men även för att jakt inte kändes rätt. Det är en nöjesindustri som jag har lite till övers för.

Nu gnager dock även samvetet kring fiskfrågan. Är det ok att att käka fisk om den har levt naturligt? Hur ska man förhålla sig till odlad fisk? Det är inte lätt att navigera i den etiska djungeln och ofta så hamnar man i situationer där man har rumpan där bak hur man än vänder sig. Det är många parametrar att ta med i beräkningarna, etiska frågor, klimatfrågan, miljöfrågan, hälsofrågan etc.

Jag tycker att man får vara lite tolerant för att människor har olika grader av etiskt tänkande, huvudsaken är att man gör något över huvud taget, att man reflekterar. Ofta är ett etiskt ställningstagande en process som tar lite tid.

Just a Fair-y sa...

rFish - Det var väldigt bra uttryckt, precis så tänker jag, fast jag inte lyckats formulera det...!
Jag tycker också det är viktigt, det här med toleransen mot människors sätt att närma sig ett etiskt ställningstagande. Det är, precis som du säger, det viktigaste ATT man ö h t börjar reflektera.
Och det får ta sin tid.