torsdag 5 februari 2009

Läs för livet

Ingen blir väl idag förvånad över de rön som TT idag meddelar, att forskare kommit fram till att det är bra för hjärnan att läsa böcker.
Men den aktuella studien har konstaterat att olika delar av hjärnan stimuleras när man läser en historia, därför att man skapar föreställningar och bilder inne i hjärnan, under det att man läser.
Man liknar det vid den mentala simulering, som idrottare länge ägnat sig åt.

Idag är det väl knappast längre någon som inte uppmuntrar den som vill läsa, problemet är ju snarare det omvända, att färre och färre ungdomar läser böcker.

Då kan man hävda att se filmer och följa dataspel etc också skulle kunna ha en stimulerande effekt på hjärnan. Och jag säger inte emot, men det har troligen inte samma utvecklande effekt som just läsning. För skillnaden ligger just i att när vi läser måste vi själva skapa alla bilder och föreställningar om hur det ser ut i bokens handling. Boken levererar ju bara orden, resten vill hjärna fylla i själv. Det här har att göra med den mänskliga hjärnans vilja att alltid söka efter mönster och sammanhang.

Det här påminner mig om en historia, som hände när jag jobbade som utbildare för arbetslösa. Jag samtalade med en kvinna i 45-årsåldern som hade varit arbetslös under så gott som hela sitt liv. Inte för att hon inte velat jobba, utan för att hon fött och skött 4 eller om det var 5 barn, och hon och hennes man hade beslutat att leva enkelt på en lön. Nåväl, gott så.
Jag hade lagt märke till att hon inte gärna läste någonting, inte ens korta notiser i dagstidningen eller så.

Jag frågade henne varför och då berättade hon detta: När hon var ung, kanske 14-15-årsåldern, då läste hon böcker. Det var den Vita Serien. Den handlar om kärlek på lasarett, mellan söta sjuksköterskor och stiliga doktorer. Sådana böcker slukade hon, men så fick hon tillsägelse av någon att "sånt där är inget att läsa, vilket larv, det är bara skräp". Och hon var väl känslig för andras synpunkter, eller vad det nu var. Hon slutade läsa. Hon tog inte upp en bok igen.

Den här historien kommer jag aldrig att glömma. Jag tänker på henne än i dag, så fort det här med läsning, och "god" eller "dålig" litteratur kommer på tal.

Det finns ingen god eller dålig läsning! Det finns bara läsglädje!!!

Så tänk på det, du som har barn. Låt dem läsa vad de vill, ju mer man läser desto större chans att man också så småningom kommer in på annan litteratur, till och med sånt som de kanske inte var intresserade av från början. Och så rullar det på.

Och du som inte fick läsa Vita Serien som ung - de finns att hitta på varenda loppis, på Stadsmissionen, på Erikshälpen. Överallt där de säljer begagnade prylar.

Det kan bli ditt bästa fynd.


...

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra sagt! Själv läser jag gärna barnböcker eftersom de ofta är bättre än många "vuxenböcker".