onsdag 18 februari 2009

Ciamar a tha sibh?

Jag skulle leta fram ett papper med tio tips hur man förbättrar minnet. Men jag kan inte komma ihåg var jag lagt det...

Hittade gamla kurspapper sen jag läste gaeliska i stället! Kanske skulle ta upp de studierna. Det är ett fantastiskt språk, verkligen inte lätt att lära sig. Men vackert. Men vet man inte att det är gaeliska skulle man lika gärna kunna tro att det var nåt utomjordiskt språk...

Gissa vad det här betyder:

Dè an t-ainm a th' oirbh?


...

5 kommentarer:

akajos sa...

Jag älskar dig!

Just a Fair-y sa...

:-) Nej, så långt kom vi inte i kursen...!
Det betyder Vad heter du? Och uttalas "jay uhn tehnehm uh huhruv".
Fatta vilket knepigt språk...! Det låter inte ett dugg som det stavas.

akajos sa...

Låter otroligt spännande. Jag vill lära mig! Mend et kommer inte att ske...

Just a Fair-y sa...

Om du inte åker till Skottland eller Irland. Då kan du ta en kurs där... Förmodligen är det lämpligt att kombinera med öldrickande, då kommer uttalet av sig självt efter ett tag....

akajos sa...

Asch, jag som inte gillar öl :-)