fredag 13 februari 2009

Vem är farligast - hajen eller människan?


Nu är jag vansinnig! Igen....

Hajfenssoppa har man ju hört talas om. Har tänkt att det förmodligen är nåt man gjort av samma skäl som oxsvanssoppa, alltså man måste ta vara på varenda liten del av djuret. Av sparsamhetsskäl alltså.

Men så är det inte! Hajar jagas och får fenan avskuren - bara fenan - och slängs sedan tillbaka i havet till en långsam och plågofylld död....! Det är tradition i framför allt Kina att äta hajfenssoppa vid nyår, bröllop och andra festligheter. Otroligt dumt eftersom fenan i sig inte smakar särskilt mycket, och dessutom kan innehålla höga halter av kvicksilver.

Det är kanske inte alla som känner så mycket sympati för hajar. Vi är många som hör till "Hajen-generationen" och som därmed lärde oss (helt felaktigt) att hajar är ondskefulla varelser, som man bara ska vara lättad över om de dödas.

Hajar är otroligt vackra och viktiga djur som är en del av det ekologiska samspelet i haven. Men på grund av ökad jakt har antalet hajar minskat med 80 %! Jag sade 80 %!! i en del atlantbestånd.

Så är det nån som ska vara rädd, är det hajarna...

Idag skrev jag på det här uppropet från Humane Society International. Gör det du med!

Du kan även skriva på en namninsamling på Shark Trust.

Och sist men inte minst - skulle du gå på en restaurang som serverar hajfenssoppa - beställ den inte! Och informera personalen om varför!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vill bara slå mej för bröstet och meddela att jag har skrivit på uppropet och dessutom skrivit till Japans/Kinas regering och Toyota (som är mitt nuvarande märkesval) att jag överväger att sluta köpa produkter från dessa länder/företag. (Hur nu fanken jag ska lyckas med det....)