torsdag 12 februari 2009

Satsa på maten!

Minns ni Camilla med Matupproret? Jag skrev om henne den 28 maj förra året, och nu är hon på hugget igen.

Eller, det har hon nog varit hela tiden. Hon är en av dessa fantastiska eldsjälar, som brinner för en sak, och som kämpar och kämpar för det hon tror på.
Hennes hjärtefråga har alltså kommit att bli maten, och framför allt den mat som serveras till de gamla inom äldreomsorgen, barnen på skolorna och de sjuka inom vården. Alla har rätt till att få bra mat, lagad med omsorg och helst närlagat också.
På hemsidan Camillas Matuppror kan man skriva på en lista där man ställer sig bakom detta krav. Imorgon tar hon med sig listan och åker till Stockholm för att överlämna den till riksdagen.

Skriv på ikväll, så det blir ännu fler namn på listan!

Jag skrev förra våren att min gamla svärmor fick så god och bra mat, och att jag var så glad över det. Nu är det slut med det. Snart ska det levereras sju färdiglagade kylda rätter en gång i veckan. Meningen är att hon själv ska komma ihåg att värma maten, vilket hon naturligtvis inte kommer att göra. Så någon personal från hemtjänsten måste ju i alla fall dit, värma, duka fram. Och förhoppningsvis kommer hon att äta. Men hur bra näringsvärde är det på sån mat, undrar jag?

Ett annat exempel kan jag hämta från min dotter, 17 år. Hon gillar inte alltid skolmaten, och tyvärr måste jag ge henne rätt, jag har också ätit där flera gånger och det är inte kul. Ofta överkokt, varmhållet för länge, smaklöst...
Så gissa om hon var lycklig när hon kom hem vid höstterminens start och glädjestrålande berättade att henne klass var en av två som lottats att få gå och äta på restaurangskolan! Tre rätter att välja på varje dag; kött, fisk eller vegetariskt, samt fin salladsbuffé och dessert.... Så borde alla vara förunnade, det tycker jag.
Och det har betydelse för studieresultaten! När hon gick i ettan på gymnasiet var hon ofta trött, skolarbetet var tungt och vi pratade om hur det skulle bli när hon började tvåan, det lär ska vara det tuffaste året på gymnasiet.
Det har gått helt strålande! Hon orkar, hänger med, är motiverad, fastän det är mycket läxor tidvis och stora prov.
Säg inte att maten inte skulle ha en påverkan på detta, jag är övertygad om att det är så.

Inga kommentarer: