torsdag 16 april 2009

Eco-diving, vad är det?

Jag är fullständigt förälskad i stället vi varit och dykt på. Jag kommer att åka tillbaka många gånger, det finns så oerhört mycket mer att se och göra där, och husrevet är helt outstanding...
Men vad som också tilltalar mig i hög grad, är deras inställning till miljöfrågor och naturhänsyn - något som inte är speciellt självklart i ett land som Egypten. Alla som varit där vet att landet är mer eller mindre en soptipp.

"Vårt" ställe har något som kallas Eco-diving. Vad innebär då det?

Följande punkter redovisas på hemsidan:

1. Environmentally oriented dive briefings
2. No tolerance for irresponsible and careless diving
3. Implementation of mooring systems
4. Minimizing disturbance to marine life
5. Maximum 200 divers per day in our house-reef
6. Reef Check surveying
7. Proper solid waste disposal systems
8. Recycling water
9. Daily clean up of bay and surrounding areas

Jag kan inte säga att jag som besökare har sett alla dessa åtgärder med egna ögon, men det är ju inte så konstigt heller. Att implementera ett system för förtöjningar som tar hänsyn till miljön, dvs att man inte skadar reven (punkten 3), det är ju inget man som besökare är inblandad i. Det sker så att säga i kulisserna.
Gott så.

Någon gång skulle jag vilja åka dit när de har särskilda eco-workshops, det vore intressant.

Ja, som ni märker har jag inte repat mig från min "dykarsjuka" ännu....

Det går nog aldrig över...

Inga kommentarer: