lördag 18 april 2009

Kul med Pride i Peking

Vi har Pride-festivalGrammofon den här helgen. Den första i stadens historia faktiskt - känns kul att vi är med och gör den!
Igår var det invigning, och en av de som talade berättade en historia som hon nyligen varit med om. Hon var på semesterresa i Asien där hon mötte några andra svenskar. När hon berättade att hon var gay fick hon till svar : "Ja, det är helt okej med mej".

Hon berättade om hur kränkt hon kände sig av detta, att bli "okejad" för att man är den man är. Jag tror nog att det inte var illa ment av den som sade det, men jag försökte sen tänka mig in i hur det skulle vara att få den kommentaren.

Jag: Jag är kattägare. Svar: Ja, det är helt okej med mej.
Eller
Jag: Jag äter inte kött. Svar: Ja, det är helt okej med mej.
Eller
Jag: Jag är heterosexuell. Svar: Ja, det är helt okej med mej.
Eller
Jag: Jag tänker rösta i EU-valet. Svar: Ja, det är helt okej med mej.


Näää. Det går nog inte att jämföra känns det som.

Inga kommentarer: