fredag 24 april 2009

Tidlös satirtecknare värd att se


Idag var jag på en kulturlunch på Arbetets museum, ni vet, vårt jättefina museum, som jag prisat flera gånger förut. Som inte är som ett museum, nej högst nutida och modernt och nytänkande. Och viktigt!
Nyligen öppnade ett nytt museum i museet - eller Centrum för politisk illustrationskonst, som det heter. Det låter kanske inte så upphetsande, men vi fick en visning där och vad det var bra!

Huvudsakligen består det av historien om EWK. Vem är det, kanske ni frågar?
Ewert Karlsson hette han, född i Mogata utanför Söderköping, utsedd till världens bästa satirtecknare flera gånger.
För mig var han inte obekant, jag skrev faktiskt en liten uppsats om honom när jag gick på gymnasiet.
Men det var nya bilder och nya sidor av EWK och av hans konstnärskap, som mötte mig nu.

Visningen gjordes av en oerhört duktig och insatt intendent, hon verkligen älskade EWK, det märktes! Och när en människa berättar om något med en sådan inlevelse och sådan kärlek och värme - ja då kan ingen vara oberörd...!

EWK var och är så tidlös! Nästan alla de stora viktiga frågor som han kommenterade i världspolitiken finns kvar idag med. Världen har - tyvärr - inte förändrats så mycket.

En av de allra mest kända och starka bilderna är den av Moder Jord. Ni vet, den afrikanska kvinnan som är höggravid med halva jordklotet, och bär en mängd barn i sin sjal på ryggen. Hon döljer sina ögon i en uppgiven gest med handen. Hur aktuell är inte den idag...

Om ni har vägarna förbi Norrköping, eller rentav bor här, gå och se den här utställningen. Den är så bra.

Den här bilden är också rätt så spot on... eller hur?

Inga kommentarer: