onsdag 2 juli 2008

How on earth can we live together?



Förra veckan hölls det internationella mötet Tällberg forum i svindlande sköna Dalarna för fjärde året i följd. Detta är ett forum som samlar beslutsfattare, forskare, organisationer och en del kungligheter och presidenter också, och temat är Hur i hela världen ska vi kunna leva tillsammans?


Det är en synnerligen befogad fråga. Vi håller i en skenande takt på att förstöra alla möjligheter för människan att faktiskt kunna leva på jorden - genom att leva på som vanligt. Vi stoppar huvudet i sanden och låtsas som ingenting.

Det mest skrämmande är att media, som ju ska ha som sin uppgift att granska och rapportera vad som händer, inte har skrivit särskilt många rader alls om Tällberg forum. Aftonbladet och Expressen kan man väl knappast ha några förväntningar på längre, men jag är naiv nog ändå att tro att jag ska få en träff åtminstone när jag söker på deras hemsidor. Icke så. Svenska Dagbladet var lite bättre med tre artiklar i år. Och DN hade faktiskt en 6-7 artiklar - det är vad jag skulle tycka vore minimum, för alla tidningar!

Syftet med Tällberg forum är att samla många olika ledare från hela världen för att under några dagar samtala, reflektera och diskutera kring alla de frågor som uppstår, när man närmar sig frågeställningen.

Hur i hela världen ska vi leva tillsammans?

Du och jag måste också fundera ut ett svar på den frågan. Det är vår förbannade skyldighet.



Inga kommentarer: