fredag 18 juli 2008

Ett skepp i jorden


Jag bor i ett alldeles underbart gammalt hus, som jag inte planerar att lämna för något i världen.

Men OM jag ändå av någon anledning skulle behöva bygga mig ett hus skulle det vara häftigt att bygga ett jordskepp!

Det är en slags byggnadsteknik som bygger på fem principer:

Luft/sol för uppvärmning/avkylning
Sol o vind för energiframställning
Kretslopp i avloppshanteringen
Använda begagnat/återanvänt material i byggnationen
Växtodling

De mest spektakulära jordskeppen ser ut som tagna ur någon rymdfilm, men det finns även de som ser ut som vi är vana vid att se hus, alltså lite mer traditionella former. Allt funkar.


Men i dagsläget funderar jag mer på hur man skulle kunna konvertera vårt eget gamla 20-talshus till att gå på vind och sol, åtminstone delvis. Och anlägga ett system för återvinning av vattnet. Det borde gå.

Inga kommentarer: