söndag 6 juli 2008

Projekt och utveckling

Vad roligt det är att jobba i projekt!

Jag förstår inte dem som säger att de lider av projekt-trötthet. De har nog jobbat i fel projekt i så fall, eller på fel sätt.
För jobbar man på rätt sätt är det något som ger så mycket tillbaka; en massa ny energi, och glädjen att se ny verksamhet spira, resultat som kommer fram och människor som växer i takt med att projektet utvecklas.

Själv verkar jag inte få nog av projekt. Inte nog med att jag har flera på jobbet, jag utsätter mig frivilligt för det även privat!
Flera av dem berättade jag ju lite om häromdagen. Som tur är befinner de sig i olika faser, så alla är inte framme att de ska realiseras ännu. Några är bara på idéstadiet, men det är nog så spännande och intressant.

Hela livet består ju faktiskt av en massa projekt. Bara att ordna en liten fest kan bli ett projekt. Eller att måla om ett rum. Planera en resa.
Det är ett bra sätt att introducera vad projektarbete handlar om, för människor som inte är vana att jobba i projekt. Jag använde mig ofta av sådana exempel förr, när jag jobbade med arbetslösa som skulle lära sig lite mer om projektarbete.

Mina största inspirationskälla när det gäller projektarbete, eller utvecklingsarbete över huvud taget, det är Kaospiloterna och Urkraft.

Kaospiloterna, som har sitt ursprung i Danmark, kom jag i kontakt med i mitten av 90-talet, och belv oerhört inspirerad och engagerad av. Min L fick den stora lyckan att åka dit på en kurs och det blev faktiskt något som påverkade oss båda något enormt.

När jag sen fick lyssna på Stig-Arne Bäckman i Skellefteå, som berättade om sitt projekt Urkraft, och vad de lyckades förmå och uträtta, kände jag att det måste vara en sån lycka, att åstadkomma så mycket för så många!
De skapade bland annat så mycket utvecklingsmöjligheter för unga människor, det var jättehäftigt minns jag. När jag idag tittar på deras hemsida känner jag inte igen mig riktigt, det hela verkar ha tagit lite andra vägar. Men så kan det vara ibland.

Kaospiloterna har dock behållit riktningen, de vet var de ska och vad deras vision är. Det är bra. De har startat i Stockholm nu också.

Lyllos dem som får gå den utbildningen!

Inga kommentarer: