måndag 14 juli 2008

Priset på vatten

Jag försöker spara på vattnet så mycket jag kan. Jag diskar inte i rinnande vatten, fyller alltid tvättmaskinen eller diskmaskinen helt innan jag kör igång, och jag tjatar på tonåringarna att minska på duschandet i tid och otid.
Men det finns ett undantag, när jag tillåter obegränsat med badande och duschande. Det är nu, när vi har vår fadderflicka från Lettland här.

Hemma hos sig har hon varken toa inne, eller bad/dusch, bara rinnande kallt vatten i köket. I skolan, där hon gick till häromåret, hade de förstås duschar. Jag har själv använt dem, och det kan jag säga att där står man inte och njuter precis.

Så är det något jag vill unna henne, är det att få fri tillgång till badrummet. Hon frågar ändå så ödmjukt varenda gång om hon får ta ett bad eller dusch, och jag säger "givetvis, det är klart!". Och så pilar hon iväg jättelycklig, och njuter i fulla drag.

En sommarpratare häromveckan sade att om man har smör i kylen, kan göra sig en kopp kaffe och ta sig ett varmt bad - då tillhör man den absoluta överklassen i världen.

Det är viktigt att vi kommer ihåg det.

Inga kommentarer: