tisdag 8 juli 2008

Jan Stenmark kommer snart



Som jag nämnde i förbigående häromdagen planerar vi för fullt för den kommande utställningen med Jan Stenmark. Vad som är extra kul är att han faktiskt är från Norrköping, född och uppvuxen, men har aldrig ställt ut här tidigare. Så det blir premiär hos oss!

Jag var och såg hans utställning på Kulturhuset i Sthlm häromåret. Den var helt OK, men det var många bilder som var litegranna "utnötta" dvs man har sett dem så många gånger. Den med älgen är visserligen genial, men man vill ju bli lite överraskad när man gör sig omaket och tar sig till en utställning.

Jag tror att vår Stenmark-utställning kommer att överraska många!

Han har plockat fram ett stort antal nästan helt okända bilder, gamla sådana, men det kommer även bli helt nya bilder från en bok som ska släppas i samma veva som vernissagetiden, dvs slutet av augusti - början av september. En samling vykort och foton från Norrköping med omnejd kommer också att visas - de blir något väldigt speciellt!

Vi är nog många som har en särskild relation till herr Stenmark. Jag upptäckte hans bilder när de började dyka upp på Aftonbladets kultursidor i slutet av 80-talet, och det var en tid som halva köket var tapetserat med alla dessa urklippta bilder, den ena mer vrickad än den andra!

Aldrig kunde jag väl tro då att jag själv skulle få vara med och göra en av hans bästa utställningar ever....

OBS - bilden i detta inlägg kommer inte vara med på vår utställning. Den tog jag med bara för att visa upp Stenmarks sociala engagemang...

Inga kommentarer: