måndag 21 juli 2008

Vad är mest effektivt?

På en annan blogg hittade jag en youtube-video om "The Girl Effect". Den var säkert upplagd i all välmening för att sprida info om det faktum att om flickor fick samma möjligheter som pojkar så skulle det förändra världen ganska radikalt, till det bättre då.

Men om man går in och tittar på sajten girleffect.org så ser man snart att det är Nike foundation som ligger bakom denna satsning. Och då infinner sig frågan; vilken effekt skulle det inte ge om Nike började ge anständig lön till de fattiga människor i tredje världen som tillverkar deras sportskor...?
Skulle vara snyggt om Nike sopade rent framför egen dörr först, kan man tycka således...

Jag läser vidare på sajten och hittar så småningom fram till lite info om vad man kan göra för att bidra till den här girl-effekten. Det leder vidare till globalgiving.com, en sajt som samlar in pengar som ska gå till olika satsningar på bl a flickors utbildning, mikrolån till unga kvinnor med mera.

Förmodligen (förhoppningsvis?) helt okej, men jag känner mig fortfarande tveksam. Jag litar inte ett skvatt på Nike.

Jag väljer att stödja Rädda Barnen, Röda Korset, Läkare utan gränser och andra organisationer, för att de gör precis samma saker. Utan att blanda in något multinationellt skoföretag.

Inga kommentarer: