torsdag 22 januari 2009

En världsekonomi för vem?

Något av det viktigaste som måste hända nu för att det ska vända, är "the return of optimism" - folk, företag och banker måste våga tro igen för att börja omsätta pengar och få fart på hjulen igen. Det hävdar professorer, statsvetare m fl som uttalar sig i dagsaktuella media.

Och jag funderar på det här med konsumtionen som navet i alltings varande. På ett sätt är det väl logiskt att tänka att om vi inte handlar saker och tjänster som erbjuds händer inget, då står det mesta stilla. Men samtidigt kan vi inte handla vad som helst. Många produkter och tjänster är av den arten att de är direkt skadliga för miljön, naturen, människor, djur - ja för vår fortsatta existens.

Jaha, men om vi då väljer att handla sådant som inte är skadligt? Produkter och tjänster som är ansvarsdeklarerade; t ex Fairtrademärkt, miljömärkt, ekologiskt framtaget osv. Då ska det väl inte vara nån fara?

Men det finns andra invändningar också. Konsumismen - att många lever bara för att shoppa. Genom att köpa saker känns livet lite bättre, lite uthärdligare, man blir bekräftad som hipp, rätt, schysst eller vad det nu kan vara man vill uppfattas som.

Men då hävdar jag att livet ska vara nåt annat än att jaga de senaste bootsen från Prada, eller omdekorera hemmet bara för att man ska ha kusinen från Stockholm på besök.

Och då blir min nästa följdfråga: Om man då alltså väljer bort att handla speciellt mycket - mer än det nödvändigaste förstås, mat, lite kläder kanske (fast det kan man få också, eller hitta skitsnygga på myrorna) ja då bidrar man ju inte särskilt mycket till världsekonomin. Och då snurrar det saktare igen...?

Vad skulle funka för att världsekonomin ska snurra på - inte så hysteriskt snabbt - men tillräckligt för att skapa en tillväxt som kommer alla till del, inte bara oss som redan har det så bra.

Vad tycker du?


...

6 kommentarer:

akajos sa...

Det där undrar jag med. Vår välförd bygger på ständigt ökad konsumtion, men naturen klarar inte av påfrestningen. Vad ska i göra istället?

Anonym sa...

Jag har på senare år blivit mindre och mindre konsument...inte för att jag varit någon storshoppare förut heller förstås...

Jag gör det på ren intuition...men är inte alls säker på att jag gör rätt...

Min gode vän "Ingenjör'n" är av rakt motsatt åsikt...konsumera mera...

Lottie sa...

Jamen om vi inte måste konsumera så mycket grejer så behöver vi ju inte så mycket pengar längre, och då gör det ju inget om mindre pengar är i omlopp ?? Eller ...

Alltså jag är ingen ekonom, men jag har hört ekonomer förklara att det verkligen finns andra sätt att bygga upp en ekonomi än det system vi har nu, en ekonomi som utgår ifrån människors verkliga behov, istället för skapade behov. Eftersom jag är så dålig på att tänka ekonomi så minns jag inte riktigt hur förklaringen var, men det lät hiskligt bra i slutklämmen!!! :-)

Sen att vårt personliga sätt att konsumera ger oss en identitet, det stämmer bara till viss del tycker jag, det är nämligen helt beroende av hur mycket pengar man har att konsumera för. Har jag mycket pengar kan jag alltså skaffa mig vilken identitet jag vill, har jag lite pengar har jag ingen valmöjlighet. Frågan är vilken sorts ekonomi vi vill ha, den som ger vissa av oss möjlighet att skapa oss en identitet eller den som ger oss alla en möjlighet att leva ett bra liv. (usch då! , nu blev det visst lite politiskt här :-))

Just a Fair-y sa...

Ingen fara ,man får ha politiska åsikter..! :-)

Om man vill göra det lätt för sig kan man ju ansluta sig till skolan som alltid hävdar att utan konsumtion stannar allting. Och nuförtiden hör man ofta synpunkter i stil med att "vi måste hjälpa dem i de fattigaste länderna, och handla det som de producerar", dvs det mesta som vi hittar i inredningsbutiker, Rusta, Clas Ohlson, elektronikbutiker etc.
Men till vilket pris? Miljöförstöring, splittrade familjer m m. Och den största delen av pengarna går inte till dem som jobbar i produktionen, utan till bolagsägarna.
Phu, jag blir alldeles trött. Nån gång skulle man vilja sätta sig ner och diskutera det här med en oberoende (finns det såna?) statsvetare/ekonom, nån som var vettig och öppen för diskussion och som inte bara vill hävda sin egen åsikt. Så att man kunde få rätsida på alla sina frågor...

Lottie sa...

Just det, det skulle jag också vilja, och få tillfälle att ställa alla sina "dumma" frågor. ;-)

Kanske kunde man starta en studiecirkel, något för dig som verkar vara så aktiv och företagsam ??!!! Jag deltar gärna.

Just a Fair-y sa...

Jodå, tanken har faktiskt slagit mig! Just nu håller jag dock i en studiecirkel själv, så det får nog vänta lite. Men kanske längre fram...