onsdag 7 januari 2009

Fanatismen dödar

Det kom nyss ett frustrerat mail från Adbusters, som skriver om den ensidiga mediabevakningen av Gazakriget. Det är ett propagandakrig som pågår, lika mycket som det verkliga blodiga kriget.

Jag har tänkt skriva något om det här med Gaza i flera dagar, jag menar det är ju idiotiskt att bara hålla på och skriva om musiker som gillar miljön och sånt, när det här här fullkomligt vidriga kriget pågår samtidigt som vi sitter och jäser i de svenska sofforna, mätta efter all julmat.

Men vad ska man göra? Vad ska man skriva? Jag är så oerhört frustrerad, för jag vet inte vad jag ska tycka, och vad jag ska göra.

Jo, jag tycker givetvis att det är så åt helskotta sjukt, det som pågår. Jag tänker på vad Amos Oz har sagt, att "fanatiker har ingen humor. Och det är fanatism/fundamentalism som är hindret för fred i Mellanöstern."

Så vad ska vi göra. Det skulle inte ens hjälpa att skicka dit Clowner utan gränser alltså.

Och nåt kan jag göra. Stöd t ex Rädda Barnen. Sms:a ordet KATASTROF till 72950. Då ger du 50 kr.

Kom igen, det kan vi avvara. Till och med i januari.

1 kommentar:

Lottie sa...

Förstår precis hur du menar, jag känner mig också så otroligt frustrerad över det här, vill också skriva nåt!

Jag ringde några vänner och förvissade mig om att det skulle bli manifestation även här i Norrköping. Sen postade jag några bilder och la in några länkar på min blogg, så folk kan läsa själva. Ja vad kan man göra ....? :-(