måndag 26 januari 2009

Försvunna uppgifter

Jag har alltid haft ett intresse för Ryssland. Detta enorma land, med ett hårt prövat folk som uthärdat så mycket under så lång tid. Trots det har ryssarna framställt så mycket vackert, i form av konst, litteratur, musik... Och även det fula har en lockelse på mig; det gråa, melankoliska slår an en igenkännandets sträng i mig. Jag brukar säga att jag tror att jag har bott i Ryssland i ett tidigare liv. Eller kanske i Ukraina.

Hur som helst. Det finns dock en hel del saker med Ryssland jag absolut inte gillar - vissas vana att göra sig av med obekväma människor, t ex journalister. Mordet på Anna Politkovksja gjorde mig oerhört upprörd, ledsen och förbannad, och förra veckan hände det igen. En rysk journalist blev skjuten på öppen gata.

Nyheten försvann dock helt i det massiva nyhetsflödet om Obama och Gaza. Och det märkliga är att nu kan jag inte hitta några uppgifter alls om det här med den ryske journalisten. Har sökt igenom DN både på tvären och längden, men inget kommer upp.

Har det inte hänt? Säg att jag inte har drömt det.

4 kommentarer:

Lottie sa...

Menar du kanske Stanislav Markelov, advokaten???


http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/

Just a Fair-y sa...

Ja! Tack, det var det! Men är det inte märkligt att det inte finns ett dugg skrivet om detta på DN?
Aftonbladet däremot har skrivit om honom 4 ggr, varav 3 i samband med mordet. SvD har skrivit 2 ggr, och Expressen 1 gång.
Och svenska regeringen har inte uttalat sig alls. Tycker vi att det här är OK - att människorätts-försvarare får skjutas ner utan minsta kommentar?
Det är skrämmande...!

Anonym sa...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3561&a=875388

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3561&a=876757&rss=2216

Just a Fair-y sa...

Så där fanns två artiklar i all fall! Fattar inte varför de inte kom upp när jag sökte med DN:s söktjänst.