lördag 10 januari 2009

Jag kanske blir en WWOOF-are!


När jag var i Italien i höstas, och besökte några små ekologiska gårdar, fick jag för första gången höra talas om WWOOF. Det står för World Wide Opportunities On Organic Farms.

Det är en världsomspännande organisation för odlare som driver små gårdar med ekologiska jordbruksprodukter; det kan vara allt från grönsaker, frukt, vin etc.

Tanken med att bilda WWOOF var att bland annat sprida kunskapen om hur man odlar ekologiskt, men också att underlätta för de små ekologiska odlarna att få hjälp med allt som behövs göras. Och slutligen, de tar emot praktikanter, WWOOF-are, som jobbar gratis men som får kost och logi gratis. Vilket fantastiskt sätt att lära känna ett land, dess människor och bidra till något bra samtidigt som man också kan träna på språk osv.

En av de små gårdarna jag var och besökte i Italien, hade en WWOOF-are, en ung tjej från USA. Hon hade varit där och jobbat ett par månader och skulle stanna ytterligare någon månad, sen skulle hon vidare för att studera på Sicilien. Hon var violinist.

Jag har tagit reda på lite mer om WWOOF, främst för att det skulle kunna vara ett intressant alternativ för min dotter att komma ut i Europa och bl a träna upp sin franska.

Men ju mer jag tänker på det, skulle jag kunna tänka mig detta själv. Några semesterveckor skulle jag definitivt kunna offra.

Visar en bild på min egen, högst ekologiska, mangold. Visst är de vackra!


...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter inte alls som en dume idé. Kan nog bli en spännande semester!

Anonym sa...

Hittade precis hit efter ett tips från bloggtipsarna och jag är imponerad av din mangold, absolut!

Ska läsa vidare och inspireras mera.

Roligt att du registerat din profil i Norrköping, då finns det kanske hopp för oss här med. Tänker annars lite fördomsfullt att det finns mer eko-tänk i Stockholm eller dylik storstad. :)

Just a Fair-y sa...

Oj, tack, ja mangolden växer och frodas, till och med så här års...! Och visst är den vacker!

Jag hoppas och tror att intresset för eko-frågorna ökar här i Norrköping precis som lite överallt annars. Att det märks mer i Stockholm och andra riktigt stora städer beror nog mest på att där finns ju ett större kundunderlag, och då kan det löna sig mer att satsa på eko, KRAV, Fairtrade etc. Märktes inte minst när jag var i Göteborg i höstas, vad många fairtrade-fik de har där! Det kommer nog hit med.