söndag 9 mars 2008

No air time


Den kanadensiska organisationen Adbusters jobbar bl a med att få oss att inse hur fast vi sitter i konsumism skapad av multinationella bolag som t ex Nike, McDonalds, Exxon etc. De driver sedan flera år en Davids kamp mot Goliat som handlar om att de vill köpa reklamtid i kanadensisk tv som är reklamkritisk. Men det får de inte!

Som Adbusters grundare Kalle Lasn säger: " Det är helt otroligt att snabbmatsindustrin, olje- och bilindustrin kan köpa så mycket TV-tid de vill för att marknadsföra sina budskap, men medborgarna tillåts inte att gå i svaromål".

Man får alltså inte kritisera t ex hur ohälsosam snabbmaten är, eller föra fram de negativa effekterna av bilar. Men man får föra folk bakom ljuset, och påstå att produkter kan göra dig yngre, smalare, mer populär eller attraktiv. DET får man! Sådan reklam ser vi varenda dag, det är bara att slå på tv:n.
De flesta vet att den mesta reklamen är rent bluff och båg, men vi väljer att skratta åt det, eller så vill vi tro att det kanske är sant. Litegrann. Men egentligen borde vi protestera!
Om man hade vansinnigt mycket pengar... Då skulle jag prova att köpa reklamtid och se om det skulle vara möjligt här i Sverige att föra fram reklamkritisk reklam. Det vore verkligen intressant!
Du kan läsa mer om Adbusters här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

På tal om Davids kamp mot Goliat, så kom vi på en slogan för vårt företag på Hageby mässan. Tror inte vi sa den till dig men det var i alla fall "Fem myror är fler än myra elefanter". Det kom vi på när en man sa åt oss att vi var myror som kämpade mot elefanter (de multinationella företagen)!

Just a Fair-y sa...

:-) Det var en bra liknelse! Kul att ni har hittat in hit också, hoppas ni återkommer, det är så kul att få kommentarer på det man skriver...