torsdag 6 mars 2008

När ska man byta mobil?

På jobbet har jag en gammal mobil, och då menar jag verkligen GAMMAL.
I elektroniksammanhang brukar man väl säga att saker är gamla när de är över 1 år, eller? Den här mobilen är från 1999 eller 2000. Minns inte riktigt.
Nå, eftersom jag mest använder den till att ringa med (har ni hört va!) och den har hängt med hela tiden, så har jag liksom inte sett någon som helst anledning till att byta ut den. Den funkar ju.
Men på senare tid har jag börjat få kommentarer och gliringar i stil med "ska du inte lämna in den där på museum snart?"
Häromdagen vid förmiddagsfikat skojade jag själv om att den var så gammal men att jag behållit den eftersom den funkar, och man behöver ju inte slösa med skattebetalarnas pengar.
Då utbrast en kille: "Va!? Är det där din jobbmobil!!!?? Amen DÅ fattar jag inte varför du inte bytt ut den för länge sen...!!!"

Alltså: om det är arbetsgivaren som betalar så byter man telefon, oavsett om det behövs eller inte. Det var väl ungefär vad han tyckte. Suck. Denna konsumtionshets, köp nytt bara, spelar ingen roll, särskilt om det är någon annan som betalar.

Ska det vara så? VA?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Du har stulit en läsare från "Ett liv i exil".
Detta med gamla teknikprylar känner jag igen så väl. Jag är teknikernörd och man känner verkligen pressen på sig ibland att man ska ha de senaste prylarna. Nu har jag en telefon jag köpte för 3-4 år sedan och jag tänker inte byta den förrän den pajar helt. Har även en iPod och har hittat ett företag på internet som säljer batterier till gamla iPods och de har även instruktioner om hur man byter batteriet. Ursprungligen var man ju tvungen att skicka in sin iPod till Apple när batteriet var dåligt, där de kasserade den och skickade en ny till kunden för en dryg tusenlapp. De har fått mkt kritik för detta.

Just a Fair-y sa...

Hej! Det är jag glad att ha gjort! Han kan gott dela med sig , den gamle fisken... ;-)
Men du, det där företaget som man kan köpa batterier till gamla Ipods, det skulle jag gärna vilja veta vad det är!?
För såvitt jag visste var det just som du skriver, att man skulle skicka in det gamla till Apple för en hutlös peng. Så tipsa mig gärna!!!