lördag 1 mars 2008

Semesterminnen


Idag var vi och tog en thaimassage och sedan gick vi och åt något riktigt hett på Golden Bangkok. Mina minnen och intryck från resan vi gjorde förra vintern kommer givetvis upp varje gång man gör något sådant här. Ett av mina starkaste minnen är Laura Veirs, konstigt nog. Men det var hennes låtar jag hade i Ipoden när vi sakta rullade ut i en buss från Bangkok just när eftermiddagen övergick till kväll. Medan solen gick ner och månen steg upp for vi mil efter mil hela vägen ända bort till Trat. Det blev aldrig riktigt någon landsbygd, utan byar och lite förortsliknande bebyggelse hela tiden. Små butiker, verkstäder, garage, tvättinrättningar, ja all slags service var öppen fastän klockan blev både nio, tio elva på kvällen. Folk lagade mat över öppen eld alltmedan trafiken fortsatte lika intensivt som förut, alldeles tätt inpå.
Det var ett ganska behagligt sätt att göra sin första bekantskap med landet på. Lite på avstånd och ändå mitt upp i allt, nära inpå det verkliga livet.
Och som sagt, Laura Veirs gjorde mig sällskap och har för evigt blivit förknippad med Thailand för mig. Undrar om hon varit där?

Inga kommentarer: