torsdag 19 mars 2009

Nu fick jag en idé!

Jag läser in mig på en hel del som rör kreativa processer just nu. Vad är det som gör att vissa får kontakt med sitt kreativa inre ganska lätt, till exempel?
Och vad kan man göra för att hjälpa folk att komma loss med det kreativa tänkandet, hitta nya lösningar på problem osv?

En hel del, faktiskt.

För alla kan tänka kreativt, men alltför många tror det inte om sig själva, och de saknar redskapen för att göra det. För kreativitet är inget som bara kommer av sig självt. Det kan man öva upp i ganska stor omfattning. Och får man rätt peppning och handledning så kan man hitta ännu längre in i de vindlande hjärnskrymslena och upptäcka fantastiska saker! Både om sig själv, men också att man kan hitta lösningar som är helt makalösa.
En inspirerande person som kan mycket om kreativitet är Teo Härén. Det finns mycket att läsa om och av honom på nätet, det är bara att googla på namnet.
Själv har jag hans Idébok bredvid mig på skrivbordet. Den är alldeles svart, och ungefär hälften av sidorna inuti är alldeles vita. Där är det meningen att man ska skriva ner sina egna kreativa idéer och tankar.
Nu funkar vi människor ju rätt olika, så för mig passar det bättre att skriva ner mina idéer på lösa små lappar som jag försöker samla ihop hela tiden. Och så kommer jag konstigt nog på massor med bra idéer när jag sitter på konferenser. Både intressanta och tråkiga konferenser faktiskt.
Marginalerna i mitt anteckningsblock är alltid fullklottrade med idéer och tankar som jag måste komma ihåg till senare.

Har du några tips på metoder eller personer som kan användas för att utveckla mer kreativitet? Tipsa gärna! Jag är på jakt.

...

2 kommentarer:

akajos sa...

Vet jag att ett problem KAN lösas så brukar jag ofta kunna lösa dem. Därför lurar jag mig själv och säger: "detta problem HAR en lösning", då vet jag att det går, och då tänker jag mer kreativt istället för att ge upp...

Just a Fair-y sa...

Det tror jag är en förutsättning! Att verkligen vara övertygad om att det går att lösa!!! Kreativitet kräver en del arbete, det tror man nog inte innan man provat....