torsdag 5 mars 2009

Se den!


Var på smygpremiär igår, och såg "Slumdog Millionaire". Filmen har fullkomligt nedlusats med priser, och eftersom det ofta kan skruva upp förväntningarna lite för mycket satte jag mig i biofåtöljen utan särskilt stora förväntningar.

Men redan någon minut in i filmen var jag såld - magnifikt foto, häftig musik och en genialisk story som målar upp hela det galet stora skitiga elaka förförande och vackra land som Indien är.

Utan någon som helst sentimentalitet serveras ett samhälles alla sämsta sidor; barnarbete, misshandel, slaveri, religionsmotsättningar, mord, stöld och miljöförstöring. Detta smörgåsbord garneras med alla de sämsta egenskaper som kan hittas hos människor; girighet,avund, ren elakhet, men så småningom även den rena kärleken förstås.

Storyn tråcklar in allt detta i en spännande väv som utgör huvudpersonens liv fram till dess att han sitter i "Vem vill bli miljonär" och med alla sina (oftast sorgliga hemska) erfarenheter visar han sig mirakulöst nog kunna svaren på alla frågorna.

Nå, nu ska jag inte avslöja mer för ni ska gå och se den här, det är helt klart! Premiär på fredag! Imorgon alltså.

Off you go...!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den verkar jättespännande. Gillar skarpt din blogg btw :)

akajos sa...

I morgon kommer jag till din stad! Jag har glömt bort var du tipsade mig om restauranger. Kan du tipsa mig igen :-)

Glöm inte att ta ledign mellan 12 och ett så du kan hålla oss sällskap :-)

Just a Fair-y sa...

Jenny - tack! Gillar dig också!

Barry - sorry. Måste jobba. Och det är inte ens i stan. Men luncha ni på Mimmis Visthusbod i kvarteret Knäppingsborg - hon har massa veggo och ekologiskt och rättvisemärkt o allt....

akajos sa...

Vishusboden i Knäppingsborg!? Haha, vilka underbara namn! Ja, finns det verkligen nåt som heter så är det säkert bra. Synd att du inte är i stan, en annan gång :-)