torsdag 10 april 2008

Musik i öst och väst

Jag tycker det är rätt fantastiskt hur ett land som Finland på senare år börjat producera så himla mycket bra musik, det kommer fram den ena duktiga sångerskan och sångaren stup i kvarten. Sett mot bakgrunden att Finland länge prenumererade på jumboplatsen i schlagersammanhang och av många ansetts bara kunna åstadkomma hygglig tango - för dem som gillar tango då. Och Säkkijärven polka förstås.
Nå, nu skulle jag inte ägna det här inlägget åt att hacka ner på våra grannar i öst, jag tycker nämligen om Finland och finnarna.

Förra sommaren hade jag dessutom lyckan att få se och höra M A Numminen när han en sensommarkväll gästade min stad och med en kollega lyste upp tillvaron för oss! Man kunde inte annat än vara glad efter den kvällen, och imponerad också faktiskt! Han är en duktig musiker, det är det kanske inte alla som tänker på.

Nå, utvecklingen fortskrider enligt någon naturlag, och nu är det väl dags för vårt grannland i väster att ta sig ur klämkäcksträsket, och fram ramlar helt makalösa band som Kaizers orchestra och Katzenjammerne.

Det är nåt annat än Anita Hegerland det! Lyssna och njut.

Inga kommentarer: