onsdag 9 april 2008

Världens bästa bilder #3



Då var det dags för nummer 8. Jag tar dem ju baklänges.

Moonrise over Hernandez, Mexico. fotograferad av Ansel Adams 1941.

Ett klassiskt foto, taget kl 4 på eftermiddagen i oktober, just när månen gick upp.

Det finns många skildringar av hur Ansel Adams tvärnitade där i gruset av vägkanten och hysteriskt letade efter utrustning för att kunna mäta ljusstyrkan, inte hittade det och slutligen drog sig till minnes månens ljusstyrka och fick det där oförglömliga fotot.

Visst är det vackert?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vackert! Inte bara bilden utan även beskrivningen av Ansel Adams tvärnit i gruset och fummel med utrustningen. Ren poesi i öronen på en gammal mörkrumsråtta som mig. :)

Men åter till bilden... Är lite nyfiken på hur Mr Saide tänkte när han placerade just den här bilden på sin top-tio-lista över bilder som säger oss något om mäskligheten.

Anonym sa...

Ja, vet du, det har jag inget svar på! Jag kan hålla med om att den inte känns klockren i det sammanhanget. Nu är det ett år sen jag såg den här visningen, så det är möjligt att han gjorde någon utläggning som jag inte längre minns...
Kanske man finner svaret om man fördjupar sig i Ansel Adams - vad gjorde han t ex i Mexico, är det något med platsen där bilden tagits etc?
Jag kanske ska maila Mr Saide och fråga...!