måndag 28 april 2008

Radion som minskar kriminaliteten

Har just sett Kobra på tv, det är nog det smartaste programmet som finns på tv, eller har jag fel - jag hinner ju aldrig se på tv, så jag vet kanske inte hur det är. Det kanske finns jättebra program som jag inte vet om, på nån liten kanal som jag inte upptäckt än i mitt enorma utbud.... Tipsa gärna! Det vore verkligen kul att höra.

Hur som helst. Kobra idag handlade bl a om livet i slummen i Nairobi. En ung tjej som var född och uppvuxen där hade ett eget radioprogram på den lokala radiostationen. Hon hade ett sådant samhällspatos, hon vill förändra och påverka genom sitt program genom att både roa och utbilda - edutainment, som det kallas. Och faktum är att man kunde konstatera att kriminalitet och attityder i det här slumområdet hade ändrats, bland annat tack vare hennes program!
Media har sådan genomslagskraft, det är skrämmande på sätt och vis. Men bra i det här fallet, det beror ju på vad man utnyttjar mediet till.
Tänk om Rix morronzoo bestämde sig för att minska kriminaliteten i Stockholm, vad skulle de inte kunna åstadkomma!

Hon är beundransvärd, den här tjejen. Jag hoppas hennes drömmar går i uppfyllelse; att bli en känd författare och journalist.

Jag känner ett släktskap med hennes inställning; jag vill också både roa och förändra. Det har vairt min tanke sedan jag startade blogga; jag vill uppnå någonting, väcka tankar, så små frön. Kanske jag lyckas peppa någon att våga göra något annorlunda som leder vidare till något positivt, kanske jag öppnar ögonen på en och annan... Hoppas det i alla fall.

Inga kommentarer: