fredag 25 april 2008

Färgstarka filmer i vårens tid


Om någon har sån otur att denna person är sjuk, och ligger inne med nerdragna persienner som vårsolen strilar igenom, och dammet sakta rör sig i ljusstrimman medan man ligger i soffan med täcke över sig och man hör koltrasten drilla därutanför i trädet.... - om man då behöver någon tröst så kan man se på en bra film. Eller tre.

Välj Kieslowskis Trikolor-filmer; Den Blå, Den Vita och Den Röda filmen.

Kieslowski var en gudabenådad regissör som dessvärre rökte som en borstbindare och dog på operationsbordet under en hjärtoperation, alldeles för tidigt. Han kunde gott ha levat länge till.

Men i alla fall hann han ge oss dessa filmer bland annat. Helt underbara, fulla med detaljer, atmosfär, en estetisk tanke med allt, gripande berättelser, men också dråplig humor i bland.

Filmer som dessa gör oss klokare på nåt sätt.

Se dem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hehe oj..tackar så mkt..jag får väll länka till dej åså...har inte vatt så aktiv nu de två senaste dagaran...ha det så gott

Anonym sa...

Jag har bara sett den blå och den är ju så underbart vackert sorglig. Lyssna på Juliette Binoches suck när hon låter locket på flygeln smälla igen över hennes fingrar. All världens sorg finns i den sucken. Fantastisk musik!
Har precis hittat en annan film av Kieslowski, "La Double Vie De Veronique" som jag inte hunnit att se ännu. Jag har väl inte varit tillräckligt sjuk eller så är förseningsavgiften på biblioteket alldeles för låg. Filmen finns i alla fall att låna/hyra på biblioteket i min hemstad.

//S

Just a Fair-y sa...

Ja! Veronikas dubbelliv - den har jag sett för hundra år sen -minns att jag tyckte den vara bra men man borde se om den. Tack för påminnelsen!