söndag 6 april 2008

Vänner i etern


Är det nånting som är avkopplande så är det att lyssna på radio.

Om sommaren brukar jag ha radion på överallt; i boden ute i trädgården har jag alltid P1 på. Det är av någon anledning den kanalen som jag får in bäst på den gamla skruttiga radion som är därute, och det passar ju utmärkt för då missar jag inte Sommar.
I trädgården bär jag runt på en liten radio som går att både veva igång, eller så kan den gå på batteri eller solljus. Då rattar jag in P1, P2 eller P3 beroende på vad som är bra.

Idag har jag lyckats vara i närheten av radion just som det har varit bra program på P2; i förmiddags var det Klingan som underhöll mig medan jag slet med bokföringen, nu ikväll var det Folke som ackompanjerade matlagningen i köket. Så himla mycket bra musik!

Klingan t ex handlade till rätt stor del om en för mig helt okänd artist, Habib Koité, men vilken häftig musik! Så underbart det är när man får något serverat bara så där, och det är sån fantastisk musik. Det är som att få en ny vän.

Folke spelades det romsk musik, med anledning av att det är romernas nationaldag på tisdag. Döm om min förvåning när jag hörde She moves through the fair, som jag alltid trott vara typisk irländsk bara för jag hört den med U2 och Van Morrison, men som visade sig ha romska rötter.

Där ser man.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns få bättre känslor än när en bra låt kommer på radion som på beställning. Och snart följer både en och fyra snurrar framför stekpannan. Underbart att se lite idiotisk ut ibland, om så bara för sig själv.