lördag 5 april 2008

Smart att handla nära

Jag avskyr folk som börjar med att säga att "ja här i Sverige är folk så här... eller gör så här...." och sedan använder det som ett belägg för att svenskar är osedvanligt dumma, korkade, trångsynta eller vad det nu är man vill föra i bevis.

Och nu tänkte jag själv precis så. Man är som folk alltså.

Jag tror nämligen att det är rätt typiskt svenskt att jaga extrapriser, och handla (framför allt mat) så billigt som möjligt. Rabattkuponger, extrapriser, gigantiska stormarknader med stora pallar med livsmedel staplade i våningar, rad efter rad.

Vi måste värdera den lilla butiken mycket högre. Att handla mer i kvartersbutiken, i affärerna i bostadsområdet man bor i, i den lilla orten i stället för i storstan där man jobbar, i lanthandeln - allt detta bidrar till att de här butikerna kommer kunna överleva och finnas kvar även i framtiden.

Därför ska vi inte förledas att tro att vi vinner något på att åka till själlösa stormarknader och handla massor med mat, och tycka att nu har vi ju tjänat flera hundra kronor.
För mycket av all den där extra maten vi har storhandlat, den hinner bli dålig (om det är frukt, grönsaker och andra färskvaror) och mycket av det andra leder till överkonsumtion vilket bidrar till övervikt och ohälsa i stället.
Och även om det blir dyrare att handla lokalt, så kvittar man det mot att skippa chipsen ,läsken eller något annat onödigt. Så går det på ett ut.

Så det finns inte många skäl till varför man inte skulle handla det allra mesta i närbutiken. Vi kommer tacka oss själva för det om tio år.

2 kommentarer:

Miss Lyckad sa...

Vi måste öppna ögonen för att se;).

Hej, Tack för dina kommentarer. Dom behövs. Jag är miljövänlig där jag är. Vi äter biodynamiskt. för själen oh naturen. Det är kraft i det.

Hoppas du räddar världen!

Kram

/ Miss Lyckad - on recovery -

Anonym sa...

jag brukar köpa ris på rättvise butiken...eftersom jag tänker på att det är lite dyrare så kokar jag bara precis så mycket jag behöver...o det är så mkt godare också.. Qinoa pastan är supergod också..