torsdag 8 maj 2008

Etiskt eller etniskt mode?

Ikväll har jag haft roligt! Jag har haft en liten grupp fackligt aktiva från SKTF på besök i min lilla butik. Temat för kvällen var "Arbetsvillkor inom sko- & klädindustrin i ett internationellt perspektiv".
Ingen har väl lyckats undgå alla de olika rapporter som i en jämn ström förmedlas om hur människor far illa och jobbar halvt ihjäl sig i fabriker i Kina, Indien, Sri Lanka... ja i en massa länder. Där alla prylar, kläder, skor och så vidare tillverkas för att vi ska kunna handla dem till ett lågt pris och hålla tillväxttakten uppe och ekonomin igång.

Nej, den här gruppen var förstås väldigt kunniga i de här frågorna redan innan de kom till mig, så litegrann var det kanske som att predika för redan frälsta. Men ändå, det var kul, och det här är något som jag gärna skulle vilja utveckla mera. Att hålla t ex en studiecirkel, eller utforma en utbildning i t ex etisk handel, CSR, rättvisefrågor m m. Och helst nå ut till fler, till människor som kanske inte känner till så mycket, men som skulle ha ett intresse att lära sig lite mer om de här frågorna.
Det är tyvärr en ganska stor okunskap som råder. Häromdagen hörde jag att folk blandar ihop "etiskt" och "etniskt" mode.

Rätt stor skillnad där.

Inga kommentarer: