söndag 18 maj 2008

Rebellerna är bra!


Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det finns massor av bra program att se på tv! Det kanske inte alla tycker är något konstigt att säga, folk ser ju på tv hela tiden. En del gör det hela dagarna eller i alla fall hela kvällarna. Jag som knappast gör det alls önskar dock att jag hade lite mer tid så jag verkligen kunde se det som är BRA.
Imorse såg jag en del av ett program som väl är för barn/yngre tonåringar, nämligen Rebellerna. Det var så bra! Och hemskt, och sorgligt och upprörande. Vi mötte till exempel Ayat som förlorade sina fyra bröder när de lekte med en klusterbomb som släppts av USA över Irak, där Ayat och hennes familj bodde då. Ayat har skador i ansiktet och på händerna men mest av allt i själen.

Hur jävla kall och beräknande får man vara, när man gör bomber som ser ut som leksaker!? Jag blir så arg, jag blir vansinnig!

Men mitt i detta elände känner jag mig ändå lite glad över att det görs samhällsprogram av och för barn, som ger dem möjlighet att engagera sig och lära sig mer om hur världen kan se ut och vad man kan göra för att förändra saker.
De här ungarna som jobbade på programmet, de var helt suveräna, till exempel i att intervjua coh ställa så raka självklara frågor, som får vuxna helt ur balans.
Ex: Kan Bombkapsel 90 döda barn? Personen som svarade på försvarsdepartementet (som för övrigt hette Sofia Krigsman!) ummade och försökte linda in svaret i en massa bortförklaringar. Hon ville inte svara ja eller nej på den enkla frågan! Klart som tusan att en klusterbomb dödar barn!

Grrrrr!

Inga kommentarer: